Go to aakp.no
A PROGRAM IN

Den Maritime Klyngekonferansen 2025

Klyngekonferansen 2025 går av stabelen 17. september på Scandic Parken Ålesund.
Årets tema er «Fremdrift – maritim konkurransekraft i praksis». Konferansen setter søkelys på hva som gir reell og langsiktig konkurransekraft i den maritime klyngen – og hvordan dette omsettes i praksis.

Les mer

Latest News

UPCOMING EVENTS

Sign up for our newsletter

Subscribe

Oppsummering av Klyngeanalysen 2025

Menon Economics presenterte flere positive trender under årets maritime klyngekonferanse. Offshore vind, akvakultur og forsvar peker seg ut som sterke segmenter, men optimismen rundt lønnsomhet er redusert.

Blue Maritime Cluster
54008607815_1033dccd1d_o.jpg

Hovedfunnene for 2025

Inntektene blant de maritime selskapene i Møre og Romsdal økte med 23 prosent fra 2023 til 2024 – den sterkeste veksten siden 2008. Av den samlede omsetningen kommer 15 prosent fra andre maritime aktiviteter, mens ikke-maritime aktiviteter står for 5 prosent. Fremover er inntektene forventet å øke ytterligere, til 85 milliarder kroner i 2025 og 93 milliarder kroner i 2026. Også sysselsettingen ventes å vokse.

Etter flere svakere år viser analysen at verftene har vært den viktigste driveren for veksten, og har alene bidratt med over 50 prosent. Dette skyldes særlig høy aktivitet innen offshore vind og spesialiserte fartøy. Rederiene har også bidratt vesentlig, med over 20 prosent av veksten, mens tjenesteleverandører og utstyrsleverandører hver står for rundt 15 prosent.

FoU og innovasjon er avgjørende for konkurransekraften, og i Norge støttes dette gjennom ulike nasjonale ordninger som finansierer samarbeid mellom næringsliv, akademia og myndigheter. Denne nødvendigheten reflekteres imidlertid ikke i analysen, som viser et stadig synkende antall støttede prosjekter i den maritime næringen i Møre og Romsdal, med 24 % færre i 2024 enn i 2022 og 47 % færre enn i 2016.


IMG_4870.jpg
Erik Jacobsen, partner i Menon Economics legger frem hovedfunnene fra Klyngeanalysen 2025.

Økt total verdiskaping

I 2024 var verdiskapingen blant de maritime selskapene i Møre og Romsdal for første gang siden offshorekrisen høyere enn i 2014. Regionen står nå for 13 prosent av den samlede verdiskapingen i norsk maritim næring, på nivå med tidligere år.

Til tross for økt verdiskaping og sterk vekst, er optimismen for videre lønnsomhet redusert – fra 70 prosent til rundt 50 prosent. Samtidig har andelen som venter svekket lønnsomhet, økt til 20 prosent. Markedsutviklingen fremstår fortsatt som hoveddriver, men oppleves i økende grad også som en utfordring. Høye inputpriser, varierende markedspriser, svekket kostnadseffektivitet og vedvarende mangel på kvalifisert arbeidskraft trekkes frem som de største barrierene.

Marked i endring

I 2025 fortsetter havvind å utgjøre det største markedssegmentet når det gjelder samlet omsetning blant verft, utstyrsleverandører og tjenesteleverandører. Også forsvars- og beredskapsmarkedet har vokst fra 1 til 3 prosent av omsetningen i 2024. Det forventes at etterspørselen vil øke i årene som kommer ettersom forsvaret oppgraderer og erstatter deler av fartøysflåten sin under den langsiktige forsvarsplanen.  

Før pandemien representerte cruise og store ferger det viktigste segmentet og stod for mer enn 30 prosent av de samlede inntektene. I dag utgjør cruise og store ferger  en mindre del av den maritime næringen sammenliknet med de store markedssegmentene. Cruise og store ferger står for rundt 4 prosent av de samlede inntektene, mens ferger og hurtigbåter utgjør 3 prosent

På den internasjonale arenaen utgjør eksport nesten to tredeler av omsetningen i den maritime klyngen i 2025, opp fra rundt 50 prosent de siste tre årene. Eksportmønstrene varierer mellom aktørene: Rederiene er mest avhengige av EU/EØS-markedet, verftene er fortsatt Europa-fokuserte men har økende aktivitet i Asia, tjenesteleverandørene dreier sterkere mot Asia, mens utstyrsleverandørene har den mest balanserte markedsbasen.

LES HELE ANALYSEN HER

Årets vinner av Blue Maritime Innovation Award: Dipai

Under den årlige maritime klyngekonferanse 2025 ble vinneren for Blue Maritime Innovation Awards kåret. Dette er tredje året prisen ble delt ut og fokuset for denne prisen er å hylle de som våger å tenke nytt. De som ikke bare følger utviklingen, men driver den fremover.

Blue Maritime Cluster
dipai-2024-web.png

Dipai ble etablert i 2020 – og har på kort tid blitt en pioner innen bruk av dataanalyser og kunstig intelligens inn imot maritim driftsoptimalisering. Løsningen omdanner rådata fra fartøy til konkrete beslutningsgrunnlag – og gjør det mulig å optimalisere drift, vedlikehold og bærekraft. 

Dipai viser gjennom et praktisk eksempel hvordan AI kan skape verdi for både rederier, miljø og samfunn. Med raskt voksende kundebase og høy innovasjonshøyde representerer de et viktig bidrag til å befeste klyngens posisjon som verdensledende innen maritim teknologi.  

 

Juryens beskrivelse:   

Fokuset for denne prisen er å hylle de som våger å tenke nytt. De som ikke bare følger utviklingen – men driver den fremover. 

Fire finalister står igjen: 
Metizoft – Som pionerer innen utviklingen av digital miljøkartlegging og bærekraftsrapportering for maritim industri globalt.  

Tow Assist fra Kongsberg Maritime - En digital assistent som gjør avanserte maritime operasjoner både enklere, sikrere og mer effektive.  

Dipai. som gjennom sin plattform bruker kunstig intelligens og dataanalyse til å optimalisere drift og vedlikehold for skip.      

- Vard, som har levert verdens første skip bygget etter nye internasjonale krav til cybersikkerhet. 

 

Fire ulike historier – som sammen viser hele bredden av innovasjon i vår maritime klynge.  

Noen har brukt år på å utvikle banebrytende teknologi, 
skritt for skritt – skip for skip.  

Andre har kommet med digitale nyvinninger som på kort tid har åpnet nye muligheter for hele industrien. 

Felles for dem alle: 
De viser den sterke innovasjonskraften i klyngen og styrker vår posisjon som verdensledende på maritim teknologi. 

Juryen innrømmer at det ikke har vært lett. 
Alle fire hadde på hver sin måte vært verdige vinnere. Men én skilte seg  til slutt ut. 

--- 

Vinneren representerer en digital løsning som forener tre av de mest presserende behovene i industrien: 
Digitalisering, Effektivisering og Bærekraft. 

Videre representerer vinneren et mot vi trenger mer av – og en vilje til å satse på ideene og drømmene sine.  

De startet med et enkelt spørsmål: 
Hvordan kan vi bruke data til å gjøre skip smartere ? 

Resultatet er en plattform som omdanner enorme mengder rådata fra fartøy til presise beslutningsgrunnlag — som reduserer drivstofforbruk, kutter utslipp og optimaliserer vedlikehold. Allerede i dag brukes tjenesten av en rekke store rederier.  
Vinneren viser hvordan forskning fra NTNU i Ålesund  kan bli til forretning, konkurransekraft — og forhåpentligvis snart ha global påvirkningskraft. 

  

Og derfor … 
er det en stor glede å annonsere: Vinneren av Blue Maritime Innovation Award 2025 er — Dipai! 

Dipai grundere.jpg
Øystein Nordli, CFO & Dr. André Listou Ellefsen, CEO fra Dipai


Årets jury består, som i fjor, av et nøye utvalgt panel satt sammen spesielt for anledningen. Innovasjon defineres gjerne som «en ny eller vesentlig forbedret vare, tjeneste, prosess, organisasjonsform eller forretningsmodell som tas i bruk og skaper merverdi.».  

Med andre ord handler innovasjon om både selve nyskapningen og evnen til å ta den i bruk på en måte som skaper verdier i markedet. Juryen er derfor satt sammen av maritime eksperter som har innsikt og erfaring på begge sider av dette begrepet. Prisen ble delt ut av Ivar Rekve, som representerte Eksfin-teamet. 

  

Årets jury består av: 

Helge Gjerde - Direktør Innovasjon Norge, Møre og Romsdal 

Tore Stensvold - Maritim Journalist  

Ragnar Gjengedal - Førsteamanuensis maritime fag,  Høyskolen Vestlandet 

Anne Seth - Innovasjonsleder Institutt for havromsoperasjoner, NTNU Ålesund 

Tone Lunde Bakker - CEO i Eksfin (sammen med resten av det maritime teamet der) 


Årets vinner av hedersprisen: professor Hans Petter Hildre ved NTNU i Ålesund

Under den årlige maritime klyngekonferansen 2025 ble årets hederspris delt ut. Dette markerer tredje gang prisen deles ut, og har allerede etablert seg som en anerkjent utmerkelse i bransjen.

Blue Maritime Cluster
profile.jpg

Hedersprisen skal anerkjenne og hedre en person eller virksomhet som har gått langt i å styrke klyngen. Denne prisen blir gitt til noen som har gjort en ekstraordinær innsats for å fremme samarbeid mellom klyngemedlemmer og den maritime næringen. Prisen er ment til å oppmuntre til til det engasjementet og de banebrytende innovasjonene som våre klyngemedlemmer bidrar med til den maritime verden.  Juryen består av styret i GCE Blue Maritime Cluster 

Juryen består av styret i GCE Blue Maritime Cluster og her er deres begrunnelse for hedersprisen:  

Vinneren av denne prisen har gjennom flere tiår vært en nøkkelperson i utviklingen av det maritime økosystemet på Nordvestlandet. Som faglig pådriver og brobygger har han bidratt til å knytte næringsliv, forskning og utdanning tettere sammen – og lagt grunnlaget for samarbeid som har styrket hele regionens konkurransekraft. 

Han var sentral i oppbyggingen av ÅKP og en drivkraft bak etableringen og utviklingen av GCE Blue Maritime Cluster, som i dag er en av de viktigste arenaene for samspill og innovasjon i maritim sektor. Prisvinnerens engasjement har vært avgjørende for å skape møteplasser der akademia og industri kan utvikle kunnskap, løsninger og nye markeder i fellesskap. 

Gjennom sitt virke har han inspirert både studenter, forskere og næringslivsledere, og vært en utrettelig forkjemper for at Ålesund skal være et sted der forskning, utdanning og næringsliv går hånd i hånd. Hans arbeid har satt varige spor – i klyngen, i næringslivet og i generasjonene som har fått ta del i hans visjon. 

Med sitt brennende engasjement for å bygge broer mellom mennesker og institusjoner, er prisvinneren en særdeles verdig mottaker av Blue Maritime Hederspris 2025. 

 

Årets Hederspris går til professor Hans Petter Hildre ved NTNU i Ålesund 

Årets vinner av hedersprisen: professor Hans Petter Hildre ved NTNU i Ålesund

Under den årlige maritime klyngekonferansen 2025 ble årets hederspris delt ut. Dette markerer tredje gang prisen deles ut, og har allerede etablert seg som en anerkjent utmerkelse i bransjen.

Blue Maritime Cluster
HansPetterHildre_FotografMA-20230C.jpeg

Hedersprisen skal anerkjenne og hedre en person eller virksomhet som har gått langt i å styrke klyngen. Denne prisen blir gitt til noen som har gjort en ekstraordinær innsats for å fremme samarbeid mellom klyngemedlemmer og den maritime næringen. Prisen er ment til å oppmuntre til til det engasjementet og de banebrytende innovasjonene som våre klyngemedlemmer bidrar med til den maritime verden.  

Juryen består av styret i GCE Blue Maritime Cluster og her er deres begrunnelse for hedersprisen:  

Vinneren av denne prisen har gjennom flere tiår vært en nøkkelperson i utviklingen av det maritime økosystemet på Nordvestlandet. Som faglig pådriver og brobygger har han bidratt til å knytte næringsliv, forskning og utdanning tettere sammen – og lagt grunnlaget for samarbeid som har styrket hele regionens konkurransekraft. 

Han var sentral i oppbyggingen av ÅKP og en drivkraft bak etableringen og utviklingen av GCE Blue Maritime Cluster, som i dag er en av de viktigste arenaene for samspill og innovasjon i maritim sektor. Prisvinnerens engasjement har vært avgjørende for å skape møteplasser der akademia og industri kan utvikle kunnskap, løsninger og nye markeder i fellesskap. 

Gjennom sitt virke har han inspirert både studenter, forskere og næringslivsledere, og vært en utrettelig forkjemper for at Ålesund skal være et sted der forskning, utdanning og næringsliv går hånd i hånd. Hans arbeid har satt varige spor – i klyngen, i næringslivet og i generasjonene som har fått ta del i hans visjon. 

Med sitt brennende engasjement for å bygge broer mellom mennesker og institusjoner, er prisvinneren en særdeles verdig mottaker av Blue Maritime Hederspris 2025. 

 

Årets Hederspris går til professor Hans Petter Hildre ved NTNU i Ålesund