Oppsummering av Klyngeanalysen 2025
Menon Economics presenterte flere positive trender under årets maritime klyngekonferanse. Offshore vind, akvakultur og forsvar peker seg ut som sterke segmenter, men optimismen rundt lønnsomhet er redusert.

Hovedfunnene for 2025
Inntektene blant de maritime selskapene i Møre og Romsdal økte med 23 prosent fra 2023 til 2024 – den sterkeste veksten siden 2008. Av den samlede omsetningen kommer 15 prosent fra andre maritime aktiviteter, mens ikke-maritime aktiviteter står for 5 prosent. Fremover er inntektene forventet å øke ytterligere, til 85 milliarder kroner i 2025 og 93 milliarder kroner i 2026. Også sysselsettingen ventes å vokse.
Etter flere svakere år viser analysen at verftene har vært den viktigste driveren for veksten, og har alene bidratt med over 50 prosent. Dette skyldes særlig høy aktivitet innen offshore vind og spesialiserte fartøy. Rederiene har også bidratt vesentlig, med over 20 prosent av veksten, mens tjenesteleverandører og utstyrsleverandører hver står for rundt 15 prosent.
FoU og innovasjon er avgjørende for konkurransekraften, og i Norge støttes dette gjennom ulike nasjonale ordninger som finansierer samarbeid mellom næringsliv, akademia og myndigheter. Denne nødvendigheten reflekteres imidlertid ikke i analysen, som viser et stadig synkende antall støttede prosjekter i den maritime næringen i Møre og Romsdal, med 24 % færre i 2024 enn i 2022 og 47 % færre enn i 2016.

Økt total verdiskaping
I 2024 var verdiskapingen blant de maritime selskapene i Møre og Romsdal for første gang siden offshorekrisen høyere enn i 2014. Regionen står nå for 13 prosent av den samlede verdiskapingen i norsk maritim næring, på nivå med tidligere år.
Til tross for økt verdiskaping og sterk vekst, er optimismen for videre lønnsomhet redusert – fra 70 prosent til rundt 50 prosent. Samtidig har andelen som venter svekket lønnsomhet, økt til 20 prosent. Markedsutviklingen fremstår fortsatt som hoveddriver, men oppleves i økende grad også som en utfordring. Høye inputpriser, varierende markedspriser, svekket kostnadseffektivitet og vedvarende mangel på kvalifisert arbeidskraft trekkes frem som de største barrierene.
Marked i endring
I 2025 fortsetter havvind å utgjøre det største markedssegmentet når det gjelder samlet omsetning blant verft, utstyrsleverandører og tjenesteleverandører. Også forsvars- og beredskapsmarkedet har vokst fra 1 til 3 prosent av omsetningen i 2024. Det forventes at etterspørselen vil øke i årene som kommer ettersom forsvaret oppgraderer og erstatter deler av fartøysflåten sin under den langsiktige forsvarsplanen.
Før pandemien representerte cruise og store ferger det viktigste segmentet og stod for mer enn 30 prosent av de samlede inntektene. I dag utgjør cruise og store ferger en mindre del av den maritime næringen sammenliknet med de store markedssegmentene. Cruise og store ferger står for rundt 4 prosent av de samlede inntektene, mens ferger og hurtigbåter utgjør 3 prosent.
På den internasjonale arenaen utgjør eksport nesten to tredeler av omsetningen i den maritime klyngen i 2025, opp fra rundt 50 prosent de siste tre årene. Eksportmønstrene varierer mellom aktørene: Rederiene er mest avhengige av EU/EØS-markedet, verftene er fortsatt Europa-fokuserte men har økende aktivitet i Asia, tjenesteleverandørene dreier sterkere mot Asia, mens utstyrsleverandørene har den mest balanserte markedsbasen.